Mérida, de hoofdstad van Yucatán!

Dag 1

Bij aankomst in Mérida startte ik met een kleine ontdekkingstocht in de buurt rond het hostel. Mijn eerste indruk was dat het een heel drukke, grote stad is met veel mensen. Bij het verlaten van de supermarkt was er een grote storm aan de gang. In minder dan 15 minuten stonden de straten van Mérida volledig onder water. Het was meteen schuilen geblazen, maar wel een bijzondere ervaring! Gelukkig duren die buien nooit lang, en kon ik al snel terug naar het hostel. Casa Garza is trouwens echt een aanrader om te verblijven!

Dag 2

Vandaag ging ik de Paseo Montejo verkennen. Een grote boulevard met prachtige grote gebouwen. Je kan de gebouwen niet bezoeken, maar er gewoon langs wandelen is al impressionant op zich.

In een klein restaurantje proefde ik een 'gordita' met kip en salsa verde, super lekker! Een gordita is een gerecht gemaakt van maïsmeel, gevuld met groenten, kip, vlees of kaas. Na die heerlijke Mexicaanse lunch startte ik mijn zoektocht naar een authentiek bakkertje waar ze typische Mexicaanse flan Napolitano maken. Ik vond een heel schattig plekje waar 2 lieve dames me verder hielpen en ik meteen ook het recept van hun flan kreeg. Mijn receptenboekje begint meer en meer vorm te krijgen!

Dag 3

In hostel Casa Garza wordt er elke dag een heerlijk uitgebreid ontbijt klaar gezet voor de gasten, er wordt ook elke ochtend een traditioneel Mexicaans gerecht voorzien. Ik begin de dag hier dus steeds heel goed! Vandaag stond er een bezoekje aan het 'Museo de la Gastronomia Yucateca' op het programma, een klein museum over de geschiedenis van het eten in Yucatán. Wel leuk om even te bezoeken als je in Merida bent!

's Middags probeerde ik ‘panuchos’ in een klein straat restaurantje. Ik had dit nog nooit gegeten, maar wauw, het was echt suuuper lekker! Het zijn een soort tortillas gevuld met bonen, salsa verde, kip, tomaat, sla, avocado en gepekelde ajuin. Genieten!

Dag 4

Vandaag was weer een topdag! Ik vertrok samen met Raisa & Naja, 2 meisjes die ik leerde kennen in het hostel, naar de 'Mercado San Benito'. Dit is een super grote lokale markt waar je elke dag terecht kan voor letterlijk alles! We deden er onze inkopen en stapten daarna richting de Gran Plaza. Daar waren de voorbereidingen aan de gang voor 'Día de la Independencia de México', een groot feest om de onafhankelijkheid van Mexico te vieren.

Maar het leukste moment van de dag moest nog komen! 's Avonds volgden we een kookles in het hostel. Teresa, een superlieve Mexicaanse vrouw met een grote passie voor de Mexicaanse keuken, leerde ons empanadas maken. Wat een ervaring! Heel leerrijk, en vooral ook superleuk en zoooo lekker!

Na de kookles genoot ik samen met Raisa & Naja nog van een mocktail in een rooftopbar met een prachtig zicht op de Gran Plaza. Supergezellig!En jullie raden het al: ook superlekker, alweer :-)

Dag 5

Op 15 september wordt in Mexico de 'Día de la Independencia de México' gevierd. In afwachting van het grote feest ‘s avonds probeerde ik een traditionele Maya Xocoatl, een warme chocolademelk met verschillende pikante kruiden. Ik dronk er eentje bij Ki'Xocolatl, heel lekker! Nadien verzekerden we ons van een plekje op het grote plein om mee feest te vieren. Klokslag 23u roepen alle Mexicanen een paar keer in koor 'VIVA MEXICO!' gevolgd door het volkslied en een groot vuurwerk. Een unieke ervaring om daar tussen te staan! Op de terugweg stopten we nog snel bij een kraampje om een marquesita te eten. Dit is een typisch Mexicaans dessert dat bestaat uit een krokante wafel, choco en edammer kaas. Verrassend lekkere combinatie!

Dag 6

In de voormiddag genoot ik wat van de zon en de rust in het zwembad. Bij lunchtijd trok ik samen met Raisa naar een overdekte markt waar we een heerlijke torta en taco de pavo aten. Pavo is traag gegaarde kalkoen die ze ter plekke in super malse draden trekken. Overheerlijk! Terug aangekomen in het hostel was het tijd om de 'Día de la Independencia de México' nog wat verder te vieren met niets minder dan een..... PIÑATA! Zalig, zo eens goed doormeppen, hahaha! Een perfecte afsluiter voor mijn verblijf in Mérida.